Måned: november 2017

selvværd, selvtillid, lavt selvværd

Forventer du også for meget?

Jeg har tit lidt dårlig samvittighed. Over alt det, som jeg ikke når. Over alle de kreative projekter og ideer, som jeg slet ikke får startet på. Over alt det, som jeg føler, jeg burde gøre.

Kender du det?

Jeg føler, at jeg efter flere år på arbejdsmarkedet har fået et større behov for ro. Jeg kan ikke overskue så mange ting som tidligere. Jeg har slet ikke så mange aftaler længere, og jeg bliver hurtigere overstimuleret af lyde, travlhed og menneskemylder.

Men jeg har stadig nogle usagte krav over for mig selv, som handler om, at jeg skal være lige så aktiv som før.

Problemet er forventninger. De små sataner kommer snigende over alt og viser sig først, når jeg opdager, at de ikke er blevet mødt. Så bliver jeg skuffet og irriteret over, at det ikke var, som jeg forventede.

Læs Dine tanker skaber dit liv – så pas på dem

Men det giver jo slet ikke mening, at jeg skal være lige så aktiv, som jeg var i mine studieår. Dengang var jeg jo studerende med meget mere frihed og på en eller anden måde mindre ansvar. Jeg arbejdede frivilligt, pendlede fra København til studiet i Odense, var med til at skrive en bog, var aktiv på mit kollegium, hvor jeg også festede hver weekend, og jeg så mange af mine venner hver uge.
Jeg bliver helt forpustet ved tanken, når jeg tænker på dengang.

Nu er det meste af min tid låst fast i arbejde, der ikke efterlader lige så meget frihed. Derimod er der meget mere ansvar, og jeg er træt, når jeg kommer hjem. Og jeg skal stadig se kæresten, ordne alt det praktiske, drive den her blog, se mine venner, træne og slappe af. Der er sådan set nok at se til.

Jeg har de sidste par år følt, at jeg ikke var lige så aktiv som tidligere – og det var indirekte klart for mig, at det var et problem. Der kommer den dårlige samvittighed ind i billedet. Fordi hvorfor kan jeg ikke lave nogle flere aftaler? Træne lidt mere? Lave alle mulige kreative (og tidskrævende) projekter?

Men hvorfor er det egentlig et problem, at min hverdag (helt naturligt) har ændret sig? Det er jo helt normalt? Og jeg skal ikke lave de samme ting, have de samme behov eller føle de samme ting som for fem til ti år siden.

Læs At sige nej kan være selvkærligt

Min kæreste sagde noget klogt den anden dag, da jeg (igen) snakkede om den her problematik.

”Måske har du hele tiden haft brug for den ro, men måske kunne du ikke mærke det dengang. Måske er du blevet bedre til at mærke efter.”

Jeg ved ikke, om jeg havde lige så meget brug for ro dengang, men det giver faktisk rigtig god mening i mine ører. Det er i hvert fald vildt godt og selvkærligt, hvis jeg kan give mig selv det, som jeg har brug for – men jeg skal også huske at justere mine forventninger derefter. De skal nemlig passe sammen med virkeligheden.

Læs Husk at lytte til dig selv

Kender du det, at dine forventninger hænger fast i fortiden, og din virkelighed har rykket sig, så de to ikke længere passer sammen? I hvilke situationer eller områder af dit liv oplever du det?

Læs Giv slip på fortiden 

Faktisk oplever jeg, at forventninger er noget rod i mange dele af mit liv. Jeg kommer ubevidst til at forvente noget, og pludselig opdager jeg, at det er dem, der har forstyrret min opfattelse af virkeligheden.

Prøv at holde øje med, hvornår dine forventninger fucker med dig. Og hvor langt de muligvis er fra din virkelighed eller dine behov. Og prøv derefter at give slip på dem. Øv dig i at forvente mindre – for så er der mindre risiko for skuffelse, og det bliver nemmere at tage tingene, som de kommer, og lade dem udfolde sig.

Jeg glæder mig til at høre, hvilke tanker det sætter i gang hos dig. Brug gerne kommentarfeltet!

selvværd, selvtillid, lavt selvværd

Ræk hånden ud

I søndags havde jeg en rigtig ked af det-dag. Jeg vågnede og var trist helt ind i knoglerne. Jeg brugte dagen inde på mit værelse med at se serier i sengen, rydde lidt op og i det hele taget være meget introvert og trist. Jeg var forvirret over mit liv og min uvisse fremtid. Jeg ved ikke, hvor jeg kommer til at arbejde, eller hvor jeg skal bo, når den bygning, jeg bor i, er blevet solgt. Jeg føler mig splittet imellem mine forventninger om fremtiden og den reelle virkelighed, som jeg står i. Det er på en måde forvirrende at være voksen, og selvom jeg har været voksen i flere år (tror jeg nok?!), så holder forvirringen ikke op.

Da en ven skrev til mig og foreslog en spontan gåtur, kunne jeg ikke overskue det. Jeg var travlt optaget med at svælge i min egen tristhed. Men måske skulle jeg have sagt ja til at gå en tur. Jeg var på den måde kommet lidt ud, og jeg havde måske fået en god snak om det hele. Jeg tror, det havde været godt for mig.

Det er vigtigt at række ud efter hjælp, når man har det svært. Nogle mener, at man er ”svag”, hvis man beder om hjælp, fordi de har en idé om, at man skal kunne klare sig selv. Jeg mener, man er modig, hvis man tør bede om hjælp. Man er modig, fordi man tør vise sin sårbarhed over for andre, og man kan jo risikere at få et nej. Men vi er stærkere sammen, og det kan ændre hele verden at få et andet perspektiv på sin situation, få et godt råd eller støtte på det rigtige tidspunkt.

Hvem rækker du ud efter, når du har det svært? Og er der noget i dit liv, som du godt kunne bruge hjælp til? Hvordan kan du række hånden ud efter hjælp – hos nogle, du kender, eller nogle udefra?Jeg er lige startet i en virksomhedspraktik i Mødrehjælpen, og det er gået op for mig, hvor mange gode ting de gør for gravide og børnefamilier. De har både abortrådgivning, netværksskabende aktiviteter for børnefamilier, økonomisk rådgivning, julehjælp, behandling af både børn og voksne, der har været udsat for vold, og butikker, der sælger børnetøj. Står du i en situation, hvor du kan bruge nogle af Mødrehjælpens mange gratis tilbud? Så kan du læse mere på deres hjemmeside her

Her er nogle flere links, hvis du har brug for at række ud efter hjælp. Giv det en chance. Du har ikke særligt meget at miste – men tænk, hvis det går godt. Så har du så meget at vinde!

Der findes med garanti mange flere tilbud – du kan altid google dig frem til rådgivningstilbud. Du kan også undersøge, om der er nogen muligheder igennem din skole, dit studie eller dit arbejde. Måske har kommunen eller andre lokale tiltag nogen muligheder? Det er ofte også muligt at blive prøvekanin hos for eksempel studerende på psykologistudiet eller andre studier, der beskæftiger sig med terapi, psyken, kroppen og andet.

Har du problemer med selvværdet, kan du også tale med mig. Jeg er uddannet Selvværdsvejleder, og der er stadig pladser på mine gratis forløb.

 

selvværd, kroppen, lavt selvværd

Kom ned i kroppen

Nogle gange foregår det hele oppe i hovedet. Tankerne flyver rundt, og du fokuserer kun på de ting, du ser ud igennem øjnene, og hvad du tænker om det. Hjernen kører derudad, og når du skal træffe beslutninger, gør du det med logikken og med det rationelle. Det vil give mening for din karriere at gøre sådan og sådan, og det vil være smart og effektivt, hvis du gjorde det dér, og det ville se godt ud, hvis du tog det der tøj på og så videre og så videre.

Det kan være rigtig fint at bruge vores hjerne – det er jo det, den er der for. Problemet med hele tiden at ”være meget oppe i hovedet” er, at det er tankerne, der får lov til at styre. Det bliver nærmest hovedet, der styrer os og ikke omvendt. Det kan også betyde, at vi mister kontakten til vores krop. Måske kan du ikke mærke, hvordan din krop har det lige nu – eller at du ignorerer det, hvis du kan.

Men kroppen er også et instrument, som vi kan bruge til vores fordel – ligesom hjernen. Kroppen ved mange ting, og den giver dig hele tiden signaler, som du kan lytte til og bruge. Og kan du mærke efter i din krop, kan du også pludselig træffe beslutninger ud fra dit hjerte og ikke kun din hjerne.

Hvordan har du det med din krop? Kan du mærke den? Hvordan har den det lige nu? Har du ondt nogen steder? Hvor føles det rart? Kan du mærke dit hjerte slå? Og hvordan er dit åndedræt? Hvad sker der, hvis du trækker vejret dybt flere gange og bare mærker din krop?

Jeg tror på, at det er super vigtigt, at vi har en god forbindelse til vores krop. På den måde kan vi have en balance mellem hjerte og hovedet, altså mellem kroppen og vores tanker. For vi er jo ikke vores tanker, selvom det godt kan føles sådan. De drøner fremad, og jeg har læst, at vi tænker omkring 60.000 af dem hver eneste dag. 60.000!!! Det er altså en del af holde styr på, og når man så tænker over, at de fleste af de tanker tænkte vi også i går og dagen før det, så bliver det tydeligt, at vi kan få et fordrejet verdenssyn, hvis vi kun lytter til tankerne.

”Som det er nu, vil jeg sige, at 80 til 90 procent af de fleste menneskers tænkning ikke bare er selvgentagende og nyttesløs, men meget af den er også skadelig, fordi den fungerer forstyrret og ofte er negativ. Iagttag sindet, og du opdager, det er sandt. Det forårsager et alvorligt tab af livsenergi.”

Eckhart Tolle i ”Nuets kraft”

Derudover er det meget nemt at tænke på fortiden eller på fremtiden, når vi tænker, og det betyder, at vi fjerner os fra nuet. Vi oplever simpelthen ikke det, der sker lige nu, hvis vi hele tiden gennemlever gamle oplevelser i sindet eller bekymrer os om fremtiden. Kan vi derimod komme ned i kroppen, vil vi automatisk være i nuet. Forfatteren Eckhart Tolle taler meget om det at bruge kroppen som et instrument til at komme tilbage til nuet i sin bog ”Nuets kraft” – som jeg varmt kan anbefale. Han taler om at rette sit fokus indad, så man mærker kroppen og den liv.

”Ret opmærksomheden mod kroppen. Føl den indefra. Er den levende? Er der liv i dine hænder, armen, ben og fødder – i din mave, dit bryst? Kan du føle det subtile energifelt, der gennemtrænger hele kroppen og giver vibrerende liv til hvert eneste indre organ og hver eneste celle?Bliv ved med at fokusere på din indre krop lidt endnu. Undlad at tænke på den. Føl den. Jo mere opmærksomhed, du giver den, jo klarere og stærkere er følelsen.”

skriver Eckhart Tolle i bogen.

Der er mange måder at komme ”ned i kroppen” på, men noget, der virker godt for mig, er mit åndedræt. Jeg prøver generelt at være opmærksom på det og sørge for, at jeg ofte trækker vejret dybt. Hvis jeg trækker vejret dybt et par gange og prøver at mærke min krop, kan jeg mærke mit hjerte slå – og det kan jeg ellers ikke normalt. Hvis jeg fokuserer på mine hænder, kan jeg mærke, at de pibler og sitrer af liv. Normalt tænker jeg slet ikke over, hvordan min krop føles. Men det må jo være sådan, kroppen føles hele tiden – jeg kan bare ikke mærke det, fordi jeg er så fanget af mine tanker og mit sind.

Andre måder kan være at lave noget med kroppen, altså at bevæge den på forskellige måder. Jeg kan godt lide at dyrke yoga og danse, for der får jeg brugt kroppen mere alsidigt, og jeg kommer i kontakt med den på en god, behagelig og sjov måde. Tankerne står mere stille, og jeg kan bare bevæge mig intuitivt i nuet og være i min krop. Det er ret rart.
Hvordan kan du godt lide at bevæge dig? Og kommer du ned i kroppen ved at bruge den aktivt?

En anden måde at komme ned i kroppen på er ved at meditere. Her sidder man typisk stille og fokuserer én bestemt ting eller bare på at observere kroppen og sindet. Jo oftere du mediterer, jo større forbindelse vil du få til din krop. Der findes et hav af forskellige typer, bøger og apps, du kan bruge. Jeg selv bruger appen Insight Timer engang imellem, og der er mange guidede meditationer.

Som jeg har været inde på før, så styrer vores tanker meget af vores liv, og har vi lavt selvværd, vil vores tanker kredse om vores eget værd og alle de bekymringer, der følger med. Kan vi komme mere ned i kroppen, vil det ikke bare give en bedre forbindelse til dig selv, men det vil også “slukke” lidt for alle de negative tanker, der måske kører rundt i knolden på dig. Det vil give dig overskud til at gøre nogle gode ting for dig og give dig en bevidsthed om, at du ikke er dine tanker. Og at du selv kan være med til at vælge, hvad du vil tænke.

Hvad virker for dig? Hvordan ser du på forbindelse mellem krop og sind? Og kunne du godt selv bruge lidt bedre kontakt til din krop? Kommentér gerne her på bloggen eller på Facebook.