Sådan bliver du skamløs

Som jeg skrev i sidste blogindlæg, så har jeg nu besluttet mig for at være skamløs. Skamløs er et ord, der er ved at gå lidt i glemmebogen i min verden. Men det, der er tilbage af ordet, har en ret negativ klang.

”Se hende derovre, hun er fuldstændig skamløs, tsk, tsk!”

Kan du høre det for dig? Hvordan det lægger sig meget tæt op ad sætninger som ”skam dig” og ”hvem tror hun, at hun er?”

Men jeg synes faktisk, det er et meget smukt ord. Man er fri for skam. Man skammer sig ikke over, hvem man er, eller hvad man gør. Og det er der, vi skal arbejde på at komme hen! Tænk at kunne være sig selv og vise verden, hvem man er – uden at skamme sig eller føle sig forkert. Åh, hvilken befrielse!

Dermed ikke sagt, at jeg helt uproblematisk kan være fri for skam fra nu af – sådan er det med udvikling. Det går op og ned og rundt i spiraler. Og det er okay.

Men jeg har virkelig haft det godt med beslutningen, som har frigivet en masse energi, stolthed og glæde. Jeg har trampet smilende rundt i pedalerne på cyklen, jeg har gået med rankere ryg, og jeg har fået sagt min mening. Jeg synes, du skal prøve det!

Derfor vil jeg forsøge at lave en liste over, hvordan du også kan blive skamløs. Skriv endelig i kommentarfeltet, hvis du har tilføjelser, tanker eller holdninger til listen. Sammen kan vi måske lave verdens bedste liste til at blive skamløse?

selvværd, selvtillid, lavt selvværd

Sådan bliver du skamløs:

  1. Find ud af, hvad du skammer dig over 
    Lav en liste, hvor du skriver det hele ned. Svar på spørgsmål som ”hvad skammer jeg mig over?”, ”hvornår føler jeg mig forkert?” og ”hvad har andre skammet mig ud for/kritiseret mig for?”
  2. Undersøg listen
    Hvor kommer de forskellige ting, du skammer dig over, fra? Er det noget, du har lært af dine forældre? Dine venner i folkeskolen? En gammel kæreste? Kan du placere dine skamfulde sider/følelser i enten relationer eller tidsperioder, er du godt på vej til at få en dybere forståelse for, hvorfor du skammer dig.
  3. Mærk efter hver ting på listen 
    Gå igennem hver enkelt ting, og mærk efter, hvad du har brug for dér. Har du brug for at give noget til dig selv, har du brug for at tage en snak med personen, der er tilknyttet, eller måske skrive et brev (du behøver ikke sende det). Eller skal du tilgive nogen?
  4. Tag et opgør med listen
    Gå kritisk til listen, og spørg dig selv, om hver enkelt ting virkelig havde noget med dig at gøre, eller om det er noget, der stadig er gældende for dig. Behøver du stadig skamme dig over noget, som du lærte af dine forældre i en presset situation, da du var lille? Måske er der flere ting på listen, som du kan slippe, fordi du kan stille dig op i helikopteren og få en anden forståelse for, hvad der skete dengang.
    Brug gerne lang tid her, det er et vigtigt skridt, og det kan have brug for tid.
  5. Beslut dig for, at NU vil du slippe skammen og være skamløs
    Kan du finde noget kraft indeni dig, der enten virkelig har fået nok af at skamme sig, eller som er enormt motiveret for at komme over på den skamløse side, vil det være rigtig godt. Læg noget energi i beslutningen. Fortæl eventuelt andre om din beslutning, skriv den ned, og sig den højt for dig selv.
  6. Vær opmærksom
    Læg mærke til, hvad der sker indeni dig, når du nu går ud i verden og er skamløs. Hvordan føles det? Hvor er det let, og hvor er det svært? Hvad sker der i dine tanker? I starten kan det være, du vil opleve, at skammen kommer snigende – og her skal du være på vagt, så du fanger følelsen og får den sendt ud af døren igen. Måske skal du sige “Hej skam, jeg kan godt se dig, men vi to har jo sagt farvel til hinanden, og det må jeg holde fast i. Tak for alt det, du har lært mig.”
  7. Øv dig 
    Øv dig, øv dig, øv dig. Være selvkærlig, hvis du falder tilbage i skammen, undersøg den, bearbejd den, og prøv igen. Vælg det skamløse til hver dag. Arbejd med dit selvværd, så du står stærkere. Arbejd med din selvtillid, så du er mere selvsikker. Vær kærlig over for dig selv.
    Acceptér dig selv, som det fantastiske menneske du er – også med alle dine kanter, skrammer, buler og huller. Du er god nok. For helvede, du er god nok – og du fortjener et liv uden skam!

Hvad tænker du om listen? Mangler den noget? Har du mod på at hoppe ud i det? Og hvad skete der med dig, da du gik i gang med den? Kommentér gerne herunder, så jeg kan følge med i din udvikling – det vil betyde meget for mig!

5 thoughts on “Sådan bliver du skamløs

  1. Jeg synes det virker som en skræmmende ting at gøre, men det fortæller mig kun, at jeg her har meget læring at hente.

    Giver det mening, at spørge sig selv, om det man skammer sig over, er noget andre generelt vil skamme sig over? Eller om det man skammer sig over, er noget man ville dømme andre på? For derved, at kunne normalisere sine skamfulde følelser og bedre kunne tilgive sig selv, eller give sig selv plads.

    Tænker du, at man kan springe direkte til punkt 6 og ‘bare’ være så opmærksom på sine egne samfulde følelser, og slippe disse når de opstår, uden at man behøver hele forarbejdet? Ikke for at være doven, men for at gøre procsessen lettere. Eller måske starte på listen i omvendt rækkefølge.

    1. Hej Seb 🙂

      Jeg tror, at det altid vil være skræmmende at springe uden for sin komfortzone og at slippe en skam, man har gået rundt med længe. Men jeg tror godt, at du kan 🙂
      Ja, det med at spørge sig selv, om andre skammer sig over det, du skammer dig over, eller om du ville dømme andre, som du dømmer dig selv, kan være en rigtig god måde at “komme op i helikopteren” (punkt 4) på. Her kan man jo sammenligne sig med andre og måske få et mere realistisk syn på sin virkelighed. Jeg tror, at mange problemer med selvværd handler om, at man har mistet sin realitetssans og er blevet for snævert fokuseret på nogle tankemønstre, der absolut ikke giver plads til en bredere selvforståelse.

      Jeg tænker ikke umiddelbart, at man kan springe punkt 1-5 over, for så tror jeg, man mister en dybere forståelse for skammen, som kan være vigtig for at slippe den. Jeg tror, det kan være gavnligt at “tænke” over skammen også (punkt 1) og ikke kun observere og føle den. Derudover tror jeg, at processen faktisk vil tage endnu længere tid, fordi du så skal vente på, at du bliver opmærksom på alle dine skamfulde følelser. Nogle følelser af skam møder man jo kun i bestemte situationer eller relationer, så hvis der går tid imellem de oplevelser, vil det også tage længere tid at blive opmærksom på dem. Men du har ret i, at punkt 6 (at være opmærksom på sine følelser af skam) er en rigtig god start – måske også før man går i gang med at lave en liste.

      Men jeg er stor fortaler for, at man skal gøre det, der passer til én. Så hvis det passer bedst til dig at tage punkt 6 først/kun, så gør det, og se, hvordan det virker 🙂 Pøj pøj med det, og jeg håber, at du kan slippe din skam 🙂

  2. For mig giver det SÅ meget mening at hilse på den negative følelse, når den opstår og bede den kærligt om at smutte igen fordi jeg lige er igang med at fokusere på noget andet og bedre følelser- det vil jeg helt sikkert benytte mig af fra IDAG! Idag er jeg vågnet til 14 dages ferie og jeg kunne ikke ønske mig en bedre start på de 14 dage God dag

    1. Hej Li 🙂
      Ja, jeg tror også, det er vigtigt at anerkende de følelser, man nu har – men det er også okay at sige nej tak til dem og gøre noget for at fokusere på noget andet/noget positivt. Hvor sejt, hvis du kan begynde på det! 😀 Pøj pøj med det! Jeg ønsker dig en rigtig god ferie 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *