Selvkærligheden er det vigtigste

Alt efter hvordan man ser på selvværd og forbedringen af det, kan det være en kompleks størrelse. For hvad er selvværd egentlig, og hvornår ved man, om det er højt eller lavt? Og hvad kan man gøre for at få et bedre selvværd?

Selvværdet viser os, om vi synes, vi er gode nok eller ej. Jo højere selvværd, jo mere ved vi, at vi hører til her i verden, og at vi er gode nok i kraft af ”bare at være til”. Og har vi omvendt lavt selvværd, føler vi, at vi ikke er lige så gode som andre, og at der måske er noget i vejen med os. Vi har et negativt selvbillede og føler os forkerte og i ubalance.

Og der er mange ting, vi kan gøre for at arbejde med vores selvværd, og hvad vi har brug for kan skifte igennem tiden. Du kan sikkert mærke, hvad der ville være selvkærligt for dig?

Vi kan for eksempel arbejde med at forstå og afklare vores historier, for når vi forstår dem og kan lægge dem på de rigtige hylder indeni, gør de mindre ondt, og vi kan adskille os fra historierne. Ja, vi har oplevet historierne, og de oplevelser har gjort noget ved os – men vi når langt, hvis vi kan forstå, at vi ikke ER vores oplevelser, og at folks handlinger ofte ikke har noget med os at gøre.

Vi kan tilgive dem, som har været lede, uopmærksomme, ligeglade eller svigtet os. Det betyder ikke, at vi accepterer og legitimerer det, der er sket – for tilgivelse er for vores egen skyld. Det handler om, at vi ikke skal gå rundt med byrden, hadet og de tunge følelser længere. Når vi slipper hadet, kan vi bevæge os lettere rundt i verden og komme videre.

Vi kan også rydde op i vores liv, både fysisk og psykisk. Vi kan skille os af med de ting, der tynger os, og vi kan ændre vaner og mønstre. Når vi rydder op, får vi mere plads til de ting, som er gavnlige for os, fx tid til motion, de bedste venner eller at arbejde med os selv.

Vigtigst af alt er selvkærligheden – og de ovenstående ting er også selvkærlige handlinger. Men vi kan sagtens være selvkærlige hver dag. Det behøver ikke være de store ting, som kræver tid at arbejde med. Selvkærlighed kan være en pause, et afslappende bad, et godt måltid mad eller motion. Det kan være at sige nej til det, der lyder sjovt, men som vi ikke har energi til. Det kan være at passe på vores økonomi, det kan være at tage en digital detox eller tage vores dejligste tøj på hver dag, så vi føler os godt tilpas.

Hvad er selvkærligt for dig?

Og hvad har du brug for i dag?

Tricket er at kunne mærke efter og vide, hvad der er kærligt for os i dag. For det, vi har brug for i dag, er ikke nødvendigvis det, vi har brug for i morgen. Nogle dage har vi måske brug for at styre os selv med hård hånd, fordi lysten til Netflix-binge og flygte er meget stærk. Andre dage er det netop selvkærligt at tage en pause og aflyse aftenens planer, fordi kroppen har brug for ro og hvile.

Har du svært ved at mærke, hvad du har brug for, så kan du begynde at øve dig allerede i dag. Prøv at stilne tankerne og mærke din krop. Hvad siger den? Hvordan har den det? Er den træt? Stiv og ufleksibel? Hvad har kroppen brug for? Hvad har sindet brug for?

Prøv at tage 5 selvkærlige minutter hver dag, hvor du mærker ind i dig selv. Langsomt vil du få en bedre kontakt til dig selv, og hvis du også handler på det, det mærker, vil du få en mere selvkærlig hverdag.

Hvis du skulle nævne tre ting lige nu, som du har brug for at gøre mere eller mindre af, hvad skulle det så være? (Du ved det sikkert godt, hvis du ikke tænker for meget over det?!)

Jeg vil gerne have mere bevægelse, meditation, åndedrætsøvelser, mere handling på mine drømme og mere tid sammen med mine venner. Jeg vil gerne have mindre skærmtid, færre bekymringer og mindre virkelighedsflugt (hej, Netflix!).

Kommentér gerne i kommentarfeltet, hvad du har brug for, og hvad du kunne gøre af selvkærlige ting over for dig selv. Jeg vil elske at læse med!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *