Vær mere selvkærlig med disse nemme tips 

Hvis du vil arbejde med dit selvværd, så er det vigtigt, at du har nogle gode, daglige vaner, som hjælper dig til at tænke positivt og mere selvkærligt om dig selv.

Lær Spejløvelsen her. 

Spejløvelsen er en elementær øvelse, som jeg anbefaler, at du gør hver dag i en eller anden form. Her taler du kærligt til dig selv, og det vil gradvist give dig bedre og bedre selvværd, fordi du fortæller dig selv, at du rummer, accepterer og elsker alle dele af dig.

Men husker du så at lave Spejløvelsen? Jeg kan nemt komme til at glemme den, selvom jeg møder et spejl mange gange i løbet af dagen. Derfor synes jeg, det er både hyggeligt og en god idé at have små remindere, som kan hjælpe mig med mine gode selvværdsvaner.

Jeg har derfor lavet en liste med gode tips til at huske dig selv på, at du er dejlig, som du er!

  • Sæt små sedler op med kærlige beskeder til dig selv og/eller huskekommentarer til at lave Spejløvelsen, trække vejret, tænke positive tanker, eller hvad du nu gerne vil huskes på at gøre. Det kan for eksempel på køleskabet, på toilettet, på spejlet eller ved natbordet.
  • Lav selvkærlige kodeord. Lav for eksempel kodeord til Facebook  eller andre steder, hvor du kombinerer selvkærlige sætninger med tal, og hvad der ellers skal til for at lave et sikkert password. Det kunne for eksempel være sætningen: Jeg er en fantastisk person, der elsker og værdsætter mig selv. Det kunne blive til JeefPdeoVms (+tal og tegn), hvis man bare tager sætningens forbogstaver. På den måde får du skrevet en god sætning (og dermed sagt den højt i hovedet) hver dag.
  • Skriv kærlige hilsener til dig selv på dine alarmer eller notifikationer på telefonen. Så når du kigger på telefonen, der bimler og forsøger at vække dig, så står der for eksempel ”Godmorgen, dejlige! Jeg elsker dig”. På mine morgenalarmer står der ”Godmorgen, skønne du!”, ”Jeg elsker dig” og ”Du er fantastisk!”
  • Hav en selvkærlig baggrund på computeren eller telefonen. Det kan enten være gode ord, stærke sætninger eller billeder, der minder dig om noget godt.
  • Ram billeder, postkort, inspirerende kunst eller andet ind og hav stående på bordet, kontoret, hængende på væggen og så videre.

Bliver det ikke lidt pussenusset, hvis du skal gøre alt det her, spørger du måske? Jo, det kan da godt være. Det handler også om, at du skal finde de ting, der virker for dig. Hvad bliver du inspireret af? Hvad bliver du glad af at kigge på? Hvordan kan du motivere dig selv til at være selvkærlig?

Mange af de her ting behøver andre i dit liv slet ikke opdage. Hvad der står på din alarm om morgenen, eller hvad du bruger som kodeord, er ikke noget, som andre behøver at få indblik i – men det er samtidig ting, der måske kan gøre en forskel for dig.

Omgiv dig med ting, som gør dig glad. Husk at være selvkærlig over for dig selv – især når du slet ikke har lyst, for der har du mest brug for det. Skid på, hvad andre tænker om dine øvelser og vaner, hvis de virker for dig.

Har du selv nogle gode idéer til, hvordan man kan være mere selvkærlig? Hvad virker for dig?Kommentér gerne herunder, så vi kan hjælpe hinanden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *